Test Porsche Cayenne Coupé Turbo: pachyderm że!

Porsche zaprosiło nas do regionu Monako, aby odkryć wersję coupe swojego SUV-a, który ma teraz prawo do głosowania, Cayenne. Czy to prawdziwe Porsche? Dlaczego on zamiast zwykłej wersji? Oto, co zobaczymy.

Szczerze mówiąc, zanim wypróbowałem Cayenne, naprawdę nie byłem fanem tego samochodu. Lubię SUV-y, nawet sportowców. Ale jego niepochlebny obraz nigdy nie sprawił, że przejmowałem się tym. Jak w życiu, nie powinieneś pozostać na wrażeniu, szczególnie źle, skorzystałem z okazji, aby wziąć pod uwagę tę bardziej krępą wersję Porsche SUV, Cayenne Coupé.

Pierwszy kontakt na lotnisku w Nicei. Od razu mówię sobie, że ta wersja coupe jest znacznie bardziej harmonijna i dynamiczna. Jest bardziej bestialska. Jego szersza twarz i ziejące usta, gotowe do przełknięcia kilometrów przy zakazanych prędkościach nawet w Niemczech, sprawiają, że chcę skoczyć za kierownicę, nie tracąc ani minuty.

Tak właśnie robimy z JB du Billet-Auto, moim zwykłym pomocnikiem. Za kierownicą nie ma już fizycznego klucza. Tradycja pozostaje, przełącznik znajduje się zawsze po lewej stronie kierownicy, aby rozpocząć symfonię w V8 o pojemności 4 litrów.

Licznik również zyskuje na nowoczesności, nie zapominając o przeszłości. Centralny obrotomierz wciąż tam jest i dumnie siedzi pod czapką. Otoczony jest dwoma 7-calowymi ekranami, które mogą wyświetlać Cię w razie potrzeby: GPS, telemetria lub 5 liczników. Bardzo płynny i bardzo dobrze wykonany, Porsche udaje się idealnie połączyć nowoczesność z tradycją.

Trzymając ręce na tej nieskazitelnej kierownicy Alcantara, chcesz pokonać setki mil. Mała uwaga, chciałbym mieć grubszą obręcz, aby lepiej ją poczuć i lepiej ją chwycić. Za nim znajduje się jedna z najpiękniejszych par palet na rynku. Są wykonane z metalu, idealnie dopasowane i opadają tuż pod palce, aby zapewnić optymalną zmianę biegów.

Centralny ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala jest ogromny. Jest bardzo płynny, a definicja jest szczególnie precyzyjna. Mamy dostęp do wszystkich różnych informacji z samochodu, ale także do wszystkich pokładowych systemów multimedialnych, a także GPS z mapą satelitarną Google Maps.

Od pierwszych okrążeń samochód jest zwrotny pomimo swojego rozmiaru i wagi. Dlaczego Dzięki 4 kierownicom bez problemu wślizgniesz się do środka! Ponadto bardzo szybko mierzymy samochód o długości 4m93 i szerokości prawie 2m20 (z lusterkami).

Udało nam się mieć dwie wersje pod ręką. Pierwsza, wersja V6 z lekkim pakietem sportowym, który jest rozpoznawalny dzięki dachowi z włókna węglowego i siedziskom z wzorem w podszewkę. Drugi, Turbo, na którym skupimy się, ponieważ mogliśmy wypróbować go znacznie dłużej na drodze.

Nasza wersja Turbo jest wyposażona w 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 550 KM i momencie obrotowym 770 Nm. Ten sam silnik, co w najnowszych Audi RS6s – Porsche jest producentem tego silnika dla tej grupy – i Muszę powiedzieć, że jest fantastyczny!

Bliżej brzmienia amerykańskiego V8 niż BMW V8, silnik tego Cayenne Coupé Turbo wydaje dość niepokojący hałas, kiedy wiemy, że dziś silniki mają ograniczoną głośność z powodu filtrów w cząstki, które je duszą.

Oprócz dźwięku, który obudzi twoich przodków, V8 jest po to, aby przykleić cię do dolnej części siedzenia w sposób, który bardzo rzadko czułem w SUV-ie. Zwłaszcza po przejściu do trybu Sport Plus dzięki przełącznikowi trybów umieszczonemu na kierownicy i składającym się z obrotowego przycisku. Dostępne są 4 tryby: Normalny, Sport, Sport Plus i Indywidualny.

Czas spróbować wyrazić niesamowicie dynamiczne właściwości tego samochodu. Tak, to SUV, ale to wciąż Porsche. Marka Stuttgart wie, jak robić sportowe modele i naprawdę czuje się za kierownicą pomimo 2,2 tony dużego dziecka.

Jak osiągnęli ten wyczyn? Po pierwsze, podwozie różni się od normalnego Cayenne. Tylna oś jest poszerzona o 18 mm dla większej stabilności fizycznej. Standardowo wersja turbo zawiera adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, które umożliwia utrzymanie ruchów ciała. W połączeniu z systemem PASM (Porsche Active Suspension Management) Porsche, pozwala na uzyskanie reakcji samochodu, komfortu jazdy lub sportowego charakteru, ponieważ system ten aktywnie i stale reguluje siłę tłumienia każdego koła.

Opcjonalnie inne systemy pomagają dodać sportowy charakter. Na przykład PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), który działa na nachylenie samochodu, aby pozwolić mu przejechać większość zakrętów całkowicie płasko. Naprawdę niesamowite. Czterokołowy układ kierowniczy pomaga również uzyskać dynamikę i zwinność, obracając koła o maksymalnie 3 stopnie.

Lub za pomocą PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus), który w rzeczywistości jest elektronicznym systemem blokady mechanizmu różnicowego. Ten ostatni będzie działał na wewnętrzne tylne koło, aby go zahamować i umożliwić szybsze pokonywanie zakrętów i promować efekt odchylenia. Funkcja, którą udało nam się odkryć na wspaniałych wiejskich drogach Nicei.

Ale powiesz mi: „Bardzo dobrze jest jechać szybko, w pewnym momencie powinieneś być w stanie hamować”. Porsche myślał o tym. Oprócz 10-tłokowych zacisków, które zatrzymują zwierzę szybciej niż uderzyły w ścianę, marka z całego Renu zastosowała powłokę z węglika wolframu, aby były bardziej trwałe i bardziej ekologiczne, ponieważ uwalniają mniej pyłu z hamulców. Ekologia to nie tylko mniej zanieczyszczające silniki.

Jak widać, Porsche mocno uderza tym pierwszym Cayenne Coupé. Pod koniec naszego testu zadajemy sobie pytanie z JB: „Dlaczego to nie Cayenne? Dlaczego Porsche właśnie tego nie wydało? Cayenne coupe nabiera ducha Porsche dzięki tej linii dachu inspirowanej DNA 911. Pomimo tej linii coupe tylne siedzenie jest o 30 mm niższe niż w normalnym Cayenne, naprawdę czujesz dobrze z tyłu. Zwłaszcza dzięki temu gigantycznemu stałemu panoramicznemu dachowi o powierzchni 2,16 m².

Porsche osiągnęło sukces polegający na zapomnieniu o normalnym Cayenne dzięki temu coupe Cayenne! Faktem jest, że od 85 737 € dla wersji podstawowej i prawie 180 000 € dla naszej wersji Turbo z listą opcji, tak długo jak ramię modliszki, musisz mieć dobrze zaopatrzony rachunek bankowy. Ale rozmawianie o pieniądzach jest trochę wulgarne, prawda?

Nadal będziemy korzystać z tego wspaniałego silnika, oszałamiającego komfortu naszego coupe Cayenne, a także surrealistycznej wydajności jego podwozia, zanim zielony lub przepisy prawne przyjdą, by zniszczyć przyjemność z jazdy, tak nawet z SUV-em.

Dziękujemy Porsche France za zaproszenie i okazane zaufanie.

Kredyt fotograficzny: Ugo Missana