
Trzeba przyznać, że Peugeot 2008, pierwszy ze swojej nazwy, wciąż był dość przytulny. Tego samego nie można powiedzieć o jego następcy …

Trochę historii na początek. Widzisz, każdy projektowany samochód ma przypisaną nazwę kodową. Tak więc Peugeot 2008 został po raz pierwszy znany pod nazwiskiem A92, a przyrostek „2” grupuje wszystkie samochody marki. Ale z dnia na dzień, nazwa kodowa zmieniła się na A94, z „4” oznaczającym… SUV-y. Urodzony kombi, przekształcony w SUV. Gilles Vidal może być bardzo utalentowany, ale gra została zakończona: 2008 będzie wyglądał jak ulepszony 208 SW. Przyznaję: bardzo mi się podobało podczas prezentacji. Dopiero potem, wkrótce potem, pamiętam, jak udałem się do warsztatu Renault na Polach Elizejskich, aby odkryć Captur … co natychmiast sprawiło, że SUV Peugeota stał się bzdurą. Renault było fajne, z żywymi kolorami i prawdziwymi możliwościami personalizacji. Wszystko, czego nie miał 2008 r. Klienci a priori mieli takie samo myślenie jak ja, a wyniki sprzedaży w 2008 roku nigdy nie przekroczyły wartości w Captur. Ale jesteśmy w 2019 roku i nadszedł właściwy czas wysoki zastępstwo dwóch przeciwników; jeśli Captur podąża trajektorią Clio ewoluując tylko trochę poza poziom projektowania, Peugeot wybrał, jak na 208, aby pierdzić małże z poprzednich generacji. Zrób miejsce dla bardziej wyrazistego stylu:
Ekspresyjny, że tak; ale obawiam się, że rysunek należy nieco do dziedziny „załadowanych”. Wszędzie są fałdy, kąty, chrom, rany szarpane. Oko tak naprawdę nie ma co odpoczywać … Faktem jest, że przynależność do 208 i 3008 jest niezaprzeczalna. Podoba ci się Powiedz mi w komentarzach. Ze swojej strony mój jedyny prawdziwy żal dotyczy kratki, ponieważ mój gust jest zdecydowanie zbyt duży i pionowy. W każdym razie nie możemy już powiedzieć, że rok 2008 został skasowany…

W nocy uderza to mocno!
Wnętrze? Podobnie zmodernizowana architektura i podobnie nieco załadowana. Stary 2008 wprowadził na rynek w 208 r. Słynną koncepcję i-Cockpit – wiesz, ten zestaw „małej kierownicy + mierników wysokości + ekranu dotykowego”, który spowodował tyle atramentu w swoim czasie. Lubię i-Cockpit. Uważam, że jest doskonale wykonany w modelach 308 i 508: jest nowoczesny, elegancki, wyrafinowany. W 2008 roku jest … trochę inaczej:

Jest wiele rzeczy, prawda? To idzie trochę we wszystkich kierunkach. Z drugiej strony warto zauważyć bardzo dobrą jakość materiałów i montażu. Po tej stronie nie ma na co narzekać. Miejsca do przechowywania są szczególnie liczne; trochę przemyślenia na temat tego na dole deski rozdzielczej, który otwiera i ujawnia system ładowania indukcyjnego, a także genialny uchwyt na telefon. Przedłużenie o 14 cm (4,30 m długości), głównie na korzyść rozstawu osi (+ 6 cm do 2,60 m), daje wyraźną korzyść dla środowiska. Z przodu i z tyłu nic nie wskazuje, czy znajduje się na wysokości głowy, nóg czy ramion. Bagażnik zapowiada 434 litry pod półką, czyli 21 litrów mniej niż Captur, ale mniejszy o 7 cm.
Bardziej niepokoi mnie ogólna ergonomia. Istnieje wiele funkcji w bardzo małej przestrzeni poniżej centralnych otworów wentylacyjnych i muszę przyznać, że zgubiłem się więcej niż raz. Poza tym jest w kolorze czarnym i ja nienawidzę lakierowany na czarno: służy do wychwytywania kurzu i odcisków palców podczas drapania przy pierwszym wycieraniu. To nie jest dla mnie. Nie dotyczy to również sztucznego powlekania węglem, z pewnością bardzo jakościowego w dotyku, ale o absolutnie nieistniejącej oryginalności. Nadal nie rozumiem, dlaczego projektanci marki odmawiają przyjęcia koncepcji oklein tkaninowych 3008/5008… Jest o wiele piękniejsza!
Końcowy przegląd szczegółów na temat kabiny: ekrany. Zacznijmy od tego dedykowanego kierowcy. Peugeot jest bardzo dumny z wprowadzenia i-Cockpit 3D widzianego na 208. Na papierze zaskakuje: informacje są przetwarzane na kilku poziomach, trochę jak hologram. Może być bardziej wymowny z godnym ubolewania jakością domowego GIF-a:

Na papierze, wow … i kiedy wspinamy się po raz pierwszy w 2008 roku. A potem, po pięciu minutach, bah … wcale tego nie zauważamy. Z jednej strony pokazuje, że technologia jest perfekcyjnie dopracowana, dzięki czemu renderowanie jest super szybkie w zależności od krajobrazu, ale z drugiej strony może to również oznaczać, że nie jest zbyt użyteczne. Przypomina mi to trochę stałą kierownicę piasty starego Citroëna C4s… Ostatni punkt dotyczący części statycznej: 10-calowy ekran centralny jest oferowany w wersjach high-end. Tak więc 10 starts zaczyna być dość imponujące, szczególnie w tej kategorii, ale wydam małe mieszkanie: jedyna różnica w wyświetlaniu „normalnego” ekranu 7 cali sprowadza się do dwóch pasków po lewej i prawej stronie ekranu, z których każdy zajmuje się wyświetlaniem żądanej temperatury. Jest świetnie, gdy klimatyzacja jest dwustrefowa. Jedyny problem polega na tym, że w 2008 r. Zastosowano tylko klimatyzację monozone. Co najmniej jeden z dwóch wyświetlaczy jest bezużyteczny i nie lubię rzeczy, które są bezużyteczne.

Nigdy więcej gadania, przejdźmy do części dynamicznej. Kiedy mówię, że rok 2008 jest załadowany, mówię w dosłownym tego słowa znaczeniu: ponieważ SUV Peugeot jest oparty na platformie CMP, logicznie ma prawo do wersji wyłącznie elektrycznej. Na papierze nie jest zaskoczeniem, że słowo po słowie ma cechy e-208, e-Corsa i DS 3 Crossback E-Tense. Innymi słowy, mamy akumulator o mocy 50 kWh zasilający silnik o mocy 100 kW / 136 KM i 260 Nm momentu obrotowego. Akumulator, który można naładować do mocy 100 kW, dzięki czemu jest w stanie odzyskać 80% swojej autonomii w 30 małych minut.
Po stronie stylu, podobnie jak w innych modelach PSA EV: prawie żadna zmiana stylu. Możemy po prostu zauważyć małe niebieskie „e” przed akronimem „2008” i wstawki w kolorze nadwozia na kratce; kratka, która otrzymuje „dichroicznego” lwa (dwukolorowy, co). I to wszystko.
A po stronie kierowcy? Bah … Naprawdę nie wiem. E-2008 był ograniczony do pętli 25 km… ze zmianą kierowcy w środku. Nieco ponad dziesięć kilometrów, aby ocenić samochód, to oczywiście za mało, aby wydać obiektywną i pełną opinię. Jednak – i znowu, co nie dziwi – znalazłem dwa świetne odczucia podczas jazdy DS 3 Electric Crossback : peps (z wyjątkiem trybu Eco) i hamulec regeneracyjny zbyt dyskretny jak na mój gust, nawet w trybie B, który miałby zwiększyć jego intensywność. I odkrycie, że elektryka z 2008 roku miała piekło na drodze.

Dzięki temu, że za kierownicą 2008 roku zmotoryzowałem 3-cylindrowy silnik PureTech o mocy 155 KM, byłem w stanie wykopać trochę to uczucie. Zwinność, prawdziwa precyzja sterowania i wyjątkowo dobrze kontrolowane ruchy ciała. Wszystko to bez zapominania o dość imponującym komforcie. Aby kontynuować gratulacje, cisza na pokładzie jest na bardzo wysokim poziomie, co pozwala nam cieszyć się jeszcze bardziej doskonałym systemem dźwiękowym Focal. Nie, naprawdę, dynamiczne cechy tego roku 2008 są bardzo godne pochwały. Co więcej, sam silnik: PureTech 155 nie ma szczerej charyzmy. Nawiasem mówiąc, nie ma wiele do powiedzenia na ten temat. Z pewnością jest raczej poławiany z prędkością od 0 do 100 km / hw ciągu 8,2 s, ale bardzo brakuje mu charakteru. Nie zapominając, że coś sobie uświadomiłem. Podejrzewałem to już podczas testu DS 3 Crossback PureTech 130 ale miałem tutaj potwierdzenie: automatyczna skrzynia biegów EAT8 nie idzie dobrze z trzema cylindrami. Jest powolny, szarpnie się przy ponownym przyspieszeniu, krótko mówiąc, nie ma zabawy. Testowane były wersje PureTech 130 BVM, ale zabrakło mi czasu, aby usiąść za kierownicą. Będziemy musieli o tym pomyśleć jeszcze raz …

Byłem jednak w stanie spędzić trochę więcej czasu z silnikami Diesla. Szybko przejdźmy do wersji 100 KM w BVM, bardzo nieatrakcyjnej: głośno, bez powtarzania, nie można powiedzieć, że podobał mi się klimat. Z drugiej strony, i jest to chyba największa niespodzianka testu, podobała mi się przyjemność z BlueHDi 130. Naprawdę. Ciekawy moment obrotowy 300 Nm, pudełko EAT8 z małą cebulą, to dla mnie (z elektrycznym) najbardziej pożądana wersja tego zakresu. Kręcimy się, gramy w parze i w pełni wykorzystujemy dynamiczne cechy roku 2008. Świetnie się bawiliśmy.
Ostatni punkt, w którym ładowany jest rok 2008: ceny. Jak wiemy, od 3008 marka ma pewną tendencję do dotkliwego dotykania jej pod względem cen, a 2008 nie jest wyjątkiem. Policz od 21.500 € na poziomie podstawowym do 37.000 € (odliczony bonus) na przeciwną skrajność: elektryczną wersję GT. Serce tego asortymentu to około 25/26 000 €, co jest dość wysokie w porównaniu z konkurencją (Renault Captur, Citroën C3 Aircross, Volkswagen T-Roc itp.). Zaczyna robić …

Co zabrać z tego roku 2008? Już teraz, jeśli chodzi o obsługę dróg, jest to niezaprzeczalnie Peugeot. Zwracamy również uwagę na jakość postrzeganą na górze, wyposażenie idealnie na stronie, prawdziwą różnorodność pod względem silników. Nie, najbardziej przeszkadza mi polityka cenowa. To mija lub pęka. Jednak biorąc pod uwagę ostatnie komercyjne sukcesy marki, szczerze popieram jedną z dwóch opcji…

Zdjęcia: Jean-Baptiste Passieux
Jestem na Twitterze: @JBPssx