Jak zmienić koło samochodu bez konieczności wezwania pomocy?

Żaden kierowca nie jest odporny na przebicie. Ponieważ może się to zdarzyć w dowolnym miejscu i czasie, najlepiej przygotować się do stawienia czoła sytuacji na własną rękę, bez konieczności wezwania pomocy. Oto kroki, które należy wykonać zmienić koło samochodu.

Wybierz odpowiednie miejsce do zmiany opon

zmienić koło 4
Nie wybieramy, gdzie powinniśmy zmienić koło. To powiedziawszy, ze względów bezpieczeństwa lepiej jest znaleźć miejsce, w którym ziemia jest płaska. Jest to ważne, aby utrzymać samochód w równowadze, a także ułatwić całą operację. Tak więc, jeśli miałeś przebicie z jednej strony, postaraj się zaparkować jak najwięcej z boku. Unikaj także miękkiej gleby. Wreszcie pamiętaj o dokręceniu hamulec ręczny i włącz pierwszy lub wsteczny bieg, zanim wysiądziesz z samochodu. Jeśli jest to automatyczna skrzynia biegów, przejdź do pozycji „Parkowanie”. Pamiętaj, aby włączyć światła awaryjne, jeśli parkujesz na poboczu drogi.

Zawsze ze względów bezpieczeństwa musisz ostrzec innych użytkowników drogi o swojej obecności, umieszczając trójkąt ostrzegawczy 50 m przed pojazdem. Najlepiej jest założyć kamizelkę odblaskową i parę rękawiczek.

Umieść kamień lub gruz przed innymi oponami, aby upewnić się, że samochód się nie ruszy.

Niezbędny sprzęt

zmienić koło 3
Być w stanie zmiana opon, potrzebujesz następujących narzędzi:

  • Jack
  • Odpowiedni klucz. Może to być klucz krzyżowy lub klucz specjalny, jeśli masz nakrętki antykradzieżowe.
  • Możesz także potrzebować gniazda nakrętki zabezpieczającej.
  • Trójkąt sygnalizacyjny
  • Kamizelka i ewentualnie para rękawiczek.

Przygotuj koło zapasowe

zmienić koło 1
Nie zawsze o tym myślisz, ale opona zapasowa i podnośnik są umieszczone w różnych miejscach w zależności od modelu pojazdu. Są one umieszczone albo w bagażniku samochodu na dole, albo pod bagażnikiem lub pod przednią maską, obok silnika. Jeśli prowadzisz wypożyczony samochód i samochód znajomego, możesz być nieco zagubiony. Pomyśl więc o spojrzeniu w każde z tych miejsc.

Po przyłożeniu dłoni do koła zapasowego należy odkręcić system mocowania znajdujący się na środku koła. Należy pamiętać, że w przypadku niektórych modeli pojazdów wymagany jest specjalny klucz. W razie wątpliwości nie wahaj się zapoznać z instrukcją obsługi samochodu. Pozwoli to zaoszczędzić niepotrzebną stratę czasu.

Zdemontować nakłuwane koło

zmienić koło 5
Przed podniesieniem koła w celu wymiany zdejmij kołpaki, wyciągając je prosto i poluzuj gwoździe kluczem. Należy pamiętać, że nakrętki są tak mocno dokręcone, że bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe, jest ich usunięcie po podniesieniu koła. Jeśli brakuje ci siły, nie wahaj się położyć klucza na nakrętce, a następnie naciśnij ją jedną stopą i szarpnij w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Po poluzowaniu wszystkich nakrętek możesz teraz umieścić podnośnik pod podwoziem, niedaleko od koła, które chcesz wymienić. Sprawdź, czy główka podnośnika jest prawidłowo umieszczona w wycięciu przeznaczonym do tego celu pod podwoziem. Należy pamiętać, że w wielu samochodach spód nadwozia jest pokryty wtryskiwanym plastikiem. Jeśli podnośnik nie zostanie umieszczony we właściwym miejscu, może podnieść samochód podczas podnoszenia samochodu. Tutaj, w razie wątpliwości, nie wahaj się zapoznaj się z instrukcją obsługi. W większości modeli wycięcia na podnośnik są oznaczone małym wycięciem lub małym znakiem za lub przed nadkolami. W starszych pojazdach z podwoziem cylinder należy umieścić na jednej z belek podwozia. Jest to albo za przednim kołem, albo przed tylną oponą.

Teraz możesz podnosić go, dopóki nie zostanie zablokowany. Musisz upewnić się, że pozostaje on prosto i prostopadle do podłoża. Uważaj, na tym poziomie samochodu nie można jeszcze podnieść. Sprawdź, czy wszystkie nakrętki są poluzowane. W takim przypadku podniesiesz podnośnik do poziomu wystarczająco wysokiego, aby móc usunąć przebitą oponę i zastąpić ją koło zapasowe. Pamiętaj, że ten drugi zawsze będzie szerszy, ponieważ jest zawyżony. Musisz więc mieć wystarczająco dużo miejsca, aby go zamontować.

Pojazd musi być stabilny podczas podnoszenia podnośnika. Jeśli kiedykolwiek się poruszy, zatrzymaj się, opuść podnośnik i dowiedz się, gdzie jest problem. Podobnie, jeśli podnośnik ma tendencję do przechylania, opuść go i wyreguluj jego położenie.

zmienić koło 2
Po podniesieniu podnośnika na odpowiednią wysokość możesz całkowicie usunąć wcześniej odkręcone nakrętki. Zgrupuj wszystkie orzechy w jednym miejscu łatwo je później znaleźć. Następnie delikatnie zdejmij płaską oponę. Pamiętaj, że lepiej jest najpierw umieścić go pod pojazdem, zanim całkowicie go wyjmiesz. Jest to środek ostrożności na wypadek awarii gniazda i awarii. To powiedziawszy, jeśli twój jack jest na poziomej, solidnej podstawie, nie powinno być problemu.

Jest bardzo prawdopodobne, że opona jest zablokowana przez rdzę. Aby go odblokować, możesz dotknąć jego metalowego obrzeża gumowym młotkiem.

Zamontować koło zapasowe

zmienić koło 6
Zacznij od umieszczenia zapasowej opony na piaście. Upewnij się, że wszystkie otwory w kole są wyrównane z otworami w dysku. Następnie dokręć pierwszą nakrętkę, robiąc kilka wszystkich i umieść następną. Przed kontynuowaniem zakładania pozostałych nakrętek sprawdź, czy twoje koło jest stabilne.

Upewnij się, że nie montujesz koło zapasowe do góry nogami. Aby to zrobić, wystarczy spojrzeć na zawór, który służy do pompowania opony. To powinno być skierowane na zewnątrz samochodu, a nie na odwrót.

Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli koło jest zamocowane za pomocą nakrętek kołpakowych. Rzeczywiście możemy bardzo łatwo je odwrócić.

Najpierw ręcznie dokręć każdą śrubę, aż zostanie bezpiecznie zablokowana. Następnie wzmocnisz dokręcenie za pomocą klucza. Aby upewnić się, że opona jest bezpiecznie przymocowana, dokręć pierwszą nakrętkę, a następnie przeciwną. Następnie przejdź do następnego, a na końcu przeciwnego. Ta technika nazywa się „ zaciskanie krzyżowe „ Na tym etapie nie trzeba zbyt mocno dokręcać, ponieważ samochód nie może być niezrównoważony. Po prostu mocno dokręć śruby kluczem.

Po zamocowaniu wszystkich śrub delikatnie całkowicie opuść samochód. Gdy koło uderzy o ziemię, możesz ponownie dokręcić śruby, aby zakończyć operację.

Wyjmij podnośnik i załóż kołpak, zwracając uwagę na zawór.

Przechowuj wszystkie narzędzia i włóż płaską oponę do bagażnika samochodu.

Porady dotyczące garażu

Aby ograniczyć ryzyko przebicia, regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach.

Wiedząc, że przebicie może nastąpić w dowolnym momencie, należy przewidzieć sytuację, czytając instrukcję, aby się dowiedzieć jak zmienić koło. Zapobiegnie to przejeżdżaniu przez nią na środku drogi lub znikąd w warunkach, które nie zawsze są przyjemne.

Klawisz krzyżowy zapewnia większą moc podczas montażu lub demontażu opony. Pamiętaj, aby trzymać go w samochodzie.

Koła mogą być zablokowane na piaście, co utrudni ich demontaż. W takim przypadku potrzebujesz kawałka drewna o długości około 20 cm i szerokości około 4 cm. Potrzebujesz także młotka. Połóż kawałek drewna płasko na kole i dotknij go, aż koło się odblokuje. Aby uniknąć tej niedogodności, producenci zalecają regularną wymianę kół.

Unikaj dokręcania śrub do tyłu podczas ponownego montażu opony. Nie powinniśmy też zmuszać zbyt wiele. Podczas dokręcania lub poluzowywania śrub, umieść klucz w poprzek, abyś mógł go nacisnąć pionowo.

Zachowaj szczególną ostrożność, gdy musisz zmienić koło z boku drogi. Uważaj na przejeżdżające pojazdy. Wiele wypadków śmiertelnych miało miejsce w jednym zmiana kół. Dlatego powinniśmy unikać tego rodzaju miejsca tak często, jak to możliwe.

Jako środek ostrożności, przed zdjęciem opony, ustaw wysokość (na przykład gruz) w pobliżu podnośnika pod samochodem. W ten sposób, jeśli podnośnik kiedykolwiek spadnie, przynajmniej samochód może spocząć na tym klinie i pozostać stabilny.

Należy pamiętać, że wiele kół zapasowych nie nadaje się do prędkości powyżej 70 km / h lub na zbyt duże odległości. Pomyśl o tym i jedź powoli i ostrożnie do miejsca docelowego, jeśli nie jest zbyt daleko. W przeciwnym razie udaj się do garażu lub najbliższego centrum opon, gdzie profesjonalista da ci odpowiednią oponę.

Dzięki 123rf.com, apawa.com.au, allopneus.com, allcreated.com i youtube.com za zdjęcia.