Jak i kiedy zmienić pasek rozrządu?

Niezbędny element w działaniu silnika, pasek rozrządu musi być regularnie zmieniany, aby uniknąć ryzyka poważnej awarii. Kiedy i jak to zmienić? Oto a kompletny przewodnik.

Rola paska rozrządu

Pasek rozrządu, zwany także pasek zębaty ze względu na swoją strukturę zapewnia więź między wał korbowy, pompa wtryskowa (dla samochodów z silnikiem Diesla), pompa wody (dla niektórych silników) iwałek rozrządu. Ona jest tą jedyną synchronizuje ruchy między tłokami i zaworami. Bardzo poszukiwany, szczególnie w przypadku samochodów, które odbywają wiele krótkich podróży (z powodu częste starty) uważa się za Ścięgno Achillesa nowoczesne pojazdy. Rzeczywiście w przypadku zerwania paska rozrządu synchronizacja kończy się. Tłoki gwałtownie uderzą w zawory, które skręcą się lub pękną. Wałek rozrządu można wysunąć z łożysk i złamać. W przypadku silnika benzynowego najlepiej będzie wymienić głowice cylindrów i zawory, w przeciwnym razie po prostu wyrzuć silnik na złom. W przypadku silnika wysokoprężnego uszkodzenia mogą być ograniczone, ale nadal konieczne jest zaplanowanie ciężkiej naprawy (przynajmniej wymiana zaworów i zatrzasków). We wszystkich przypadkach zerwanie paska rozrządu zawsze będzie obarczone konsekwencjami, dlatego lepiej zapobiegać niż leczyć.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Zasadniczo problem paska rozrządu pojawia się nagle, bez najmniejszego znaku ostrzegawczego. Brak hałasu ostrzega przed nadejściem awarii. Twój pojazd jedzie bardzo dobrze i nagle silnik zatrzymuje się i odmawia ponownego uruchomienia. Lepiej uniknąć tego rodzaju problemów zmienić pasek rozrządu regularnie, zanim się zepsuje i uszkodzi silnik. Więc jedynym sposobem, aby wiedzieć, kiedy wymienić pasek rozrządu, jest skorzystanie z niego zalecenia producenta. Zasadniczo konieczne jest zaplanowanie zmiany paska rozrządu średnio co 60 000 km do 150 000 km.

pasek rozrządu
Kiedy wymienić pasek rozrządu

Nadal musisz wiedzieć, że a wyciek oleju, oleju napędowego lub płynu chłodzącego może uszkodzić pasek rozrządu i spowodować przedwczesną wymianę.

Wskazana jest również zmiana paska rozrządu na początku operacji, takiej jak wymiana pompy wody lub uszczelka głowicy cylindra, która wymaga jej usunięcia. Po poluzowaniu pasek staje się bezużyteczny i należy go wymienić.

Kup nowy pasek rozrządu

pasek rozrządu
Zestaw paska rozrządu w samochodzie

Najlepszym sposobem uniknięcia błędów przy zakupie nowego paska zębatego jest odzyskanie dokładne odniesienie ze starego paska w instrukcji producenta. To powiedziawszy, możesz również udać się do zwykłego sprzedawcy części zamiennych wraz z modelem i marką swojego samochodu, a także referencjami silnika (pojemność, moc itp.). Aby to uprościć, pokaż mu dowód rejestracyjny pojazdu. Będzie mógł poprowadzić cię w wyborze według tych informacji. Jeśli możesz przynieś stary pasek, będzie jeszcze lepiej. A kiedy już to robisz, nie zapomnij kupić uszczelek i smar to idzie z tym. Poza tym zawsze lepiej jest kupić kompletny zestaw dystrybucyjny, w tym pasek, rolkę napinacza, uszczelki, smar itp.. W większości przypadków zestaw będzie również zawierał pompa wody. Rzeczywiście jest to zwyczajowe wymienić pompę wody także przy zmianie paska rozrządu.

Aby kupić zestaw paska rozrządu w najlepszej cenie, kliknij tutaj

Jak uzyskać dostęp do paska rozrządu?

W zależności od umiejscowienia paska rozrządu w silniku może być konieczne podnieść samochód i zdejmij koło. Ściśle przestrzegaj instrukcji bezpieczeństwa i postaw samochód na podnośnikach.

Zacznij od odłączyć kabel od ujemnego bieguna akumulatora samochodowego. Następnie, w zależności od modelu pojazdu, może być konieczne najpierw usunięcie paska alternatora. W tym celu będziesz odkręcić śruby napinaczaa następnie wepchnij go z powrotem do poluzować pasek które później usuniesz. Najprawdopodobniej będziesz musiał złożyć następujące dokumenty (w zależności od modelu pojazdu): alternator, pompa wspomagania kierownicy i sprężarka klimatyzacji. Te ostatnie należy rozłożyć na części. Przede wszystkim unikaj układania go kawałek po kawałku, ponieważ później będziesz miał problemy z ponownym montażem.

Zdemontować głowicę zapalnika jeśli twój samochód ma. Najczęściej tę głowicę zapalnika mocują dwa klipsy, które można wysadzić ręcznie. W przeciwnym razie można to naprawić za pomocą śrub. W rzeczywistości większość nowoczesnych pojazdów jest wyposażona w elektroniczny układ zapłonowy, więc nie ma zapalnika. Mają jednak czujniki położenia wału korbowego i krzywki. Musisz tylko zlokalizować PMS cylindra nr 1 (górny martwy punkt). Jeśli masz problemy, nie wahaj się skonsultować z dokumentacja techniczna twojego samochodu.

Teraz idziesz zgaś silnik. Będziesz uzbrojony w gniazdo lub klucz uruchomić silnik do momentu, gdy punkt czasowy koła pasowego wału korbowego będzie dobry wyrównany w punkcie 0 stopni na skali rozkładu. Upewnij się także, że wirnik zapłonu jest wyrównany z punktem zaznaczonym na dystrybutorze (tym, który odpowiada punktowi zapłonu cylindra nr 1). W przeciwnym razie musisz ponownie uruchomić silnik (prawie pełny obrót). Uwaga, upewnij się, że pasek rozrządu jest nienaruszony przed uruchomieniem silnika, w przeciwnym razie ryzykujesz zgięcie zaworów i spowodowanie poważnych problemów. Sprawdź, czy jest to konieczne również zdemontować koło pasowe wału korbowego zdjąć osłonę z paska zębatego lub nie. W większości przypadków pokrywa rozrządu obejmuje również górną część wału korbowego, dlatego należy zdjąć koło pasowe tłumika (koło pasowe wału korbowego). Jeśli musisz zdemontować ten ostatni, nie zapomnij zmienić pieczęci.

To idziesz odkręcić mocowanie pokrywy dystrybutora i wyjmij go z silnika. Niektóre silniki mają dwuczęściową pokrywę. Nie wahaj się rozmontować elementów, które mogą być dla ciebie niewygodne, gdy zamierzasz zdjąć osłonę dystrybucyjną. Ponieważ elementy te różnią się w zależności od modelu, nie wahaj się zapoznać z książką serwisową samochodu, aby je zidentyfikować.

Aby zakończyć tę pierwszą część, sprawdzić ustawienie wałka rozrządu i wału korbowego. W wielu silnikach jest punkt orientacyjny na zębatkach lub kołach pasowych. Ten punkt musi być odpowiednio wyrównany z odpowiednim znakiem na głowicy cylindrów, bloku cylindrów lub wale napędowym różnych akcesoriów. W przypadku innych silników wskaźnik ten powinien pokrywać się z uszczelką na pokrywie łożyska 1. wałka rozrządu. Jest to bardzo ważne, jeśli musisz zmienić zepsuty pasek rozrządu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z instrukcją obsługi samochodu. Na koniec upewnij się, że nie ma najmniejszego wycieku oleju lub wody przed zainstalowaniem nowego paska zębatego.

Zdejmowanie paska rozrządu

pasek rozrządu
Zdejmowanie paska rozrządu

Teraz, gdy masz dostęp do paska, zacznij od poluzuj napinacz bez całkowitego usuwania go jeszcze. Delikatnie obróć napinacz tak jak oddzielić od paskawtedy dokręcić śruby. Dokładnie sprawdź koło pasowe napinacza w celu wykrycia ewentualnych uszkodzeń (na przykład pęknięć). Ręcznie obrócić koło pasowe napinacza. Jeśli słychać nienormalny hałas, oznacza to, że łożyska są uszkodzone lub poluzowane. W takim przypadku należy również wymienić koło pasowe napinacza i łożysko.

Zdejmij pasek zębaty kiedy nie jest już pod napięciem. Pamiętaj, aby usunąć ślady kompozytu na rowku koła pasowego za pomocą płaskiego śrubokręta. Pasek rozrządu, który dużo żył, nieuchronnie pozostawia materialne osady.

Zainstaluj nowy pasek rozrządu

pasek rozrządu
Montaż nowego paska rozrządu

Najpierw umieść nowa pompa wody. Następnie zmontować napinacze i przewijarki.

Napnij nowy pasek przestrzeganie norm zalecanych przez producenta. Ogólnie rzecz biorąc, koło pasowe wału korbowego należy dokręcić momentem kluczem dynamometrycznym? Należy pamiętać, że dokręcanie kątowe i moment obrotowy różnią się w zależności od silnika.

Jeśli twój silnik ma tylko jeden napinacz hydrauliczny, może być lepiej umieścić tłok z powrotem w cylindrze. Aby to zrobić, weź imadło, a następnie ściśnij tłok, aby wyrównać otwory, a tym samym przytrzymaj go, umieszczając oś. Następnie zmontujesz napinacz.

Ostrożnie wyrównaj standardy i wyreguluj napięcie rolki napinającej. W razie potrzeby ponownie zamontować koło pasowe wału korbowego.

Za pomocą śruby wału korbowego zrób kilka obrotów silnika i sprawdź ponownie, czy testy porównawcze pozostają dobrze wyrównany. Jeśli tak się nie stanie, zacznij od zera, zakładając pasek zębaty.

Gdy masz pewność, że wszystko jest w porządku (znaki są odpowiednio wyrównane), wymienić pokrywę rozdzielczą.

Ponieważ pompa wodna została zmieniona, nie zapomnij zrobić spuszczanie płynu chłodzącego .

Uruchom swój samochód i zrób test nagle przyspieszające. Jeśli pasek rozrządu nie jest wystarczająco rozciągnięty, podczas hamowania będzie słychać buczenie lub buczenie.

Kilka porad dotyczących zapobiegania

Gdy pasek akcesoriów jest w złym stanie, strzępi się i może utknąć między kołem łańcuchowym wału korbowego a paskiem rozrządu, powodując przesunięcie rozrządu i uszkadzając zęby paska. To jest pierwsza przyczyna pęknięcia, i musisz to wiedzieć, aby wiedzieć, jak i kiedy wymienić pasek rozrządu. W ramach prewencji systematycznie sprawdzaj stan paska akcesoriów jak również kamyki ikoła pasowe za każdym razem, gdy przeprowadzasz remont lub serwis pojazdu.

Wskazane jest również sprawdzenie, czy nie ma wycieków płynu chłodzącego z koła pasowego wału korbowego i rozdzielnic.

Dzięki Oscaro i Quelleautomobile za zdjęcia.